Eerste week: Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Michiel - WaarBenJij.nu Eerste week: Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Michiel - WaarBenJij.nu

Eerste week: Sydney

Blijf op de hoogte en volg Michiel

30 Januari 2013 | Australië, Sydney

Na een met een dag vertraagde vlucht zonder films in de stoelen kwamen we dan eindelijk aan in Sydney. Als troost wel een nacht in een vrij luxe hotel in Amsterdam gekregen en een schadevergoeding van misschien wel 600 euro. In Sydney aangekomen werden we opgehaald met een busje dat ons recht voor ons hostel afzette, midden tussen alle wolkenkrabbers. We werden ingedeeld in een kamer met vier, waar al een andere jongen zat, uit Australie. Met hem zijn we even de stad in gegaan, op zoek naar wat te eten en drinken. Toen was al duidelijk hoe duur het hier allemaal was. Voor 6 flesjes bier betaalden we al 18 dollar. Sowieso is alles hier al zo'n twee keer zo duur.
De volgende ochtend zouden we de andere leden van de groepsvlucht tegenkomen, de groep die dus uit elkaar was gevallen door de vertraging. Om half 10 moesten we bij de workshop zijn van Work n Holiday, een organisatie die ons op weg helpt met werk zoeken.
Bezweet na de hitte van half 10 's ochtends (toen al zo'n 27 graden) kreeg ik voor het eerst sinds lange tijd weer beschikking tot een computer en internet. Na de presentaties over werken (die was saai, maar wel erg handig), surfen en reizen zijn we met Berend, toevallig ook een jongen van De Breul, eerst naar de bank gegaan om onze bankrekeningen te activeren. Daarna nog even snel langs de Harbour Bridge en het Opera House gegaan, dat was toch heel dichtbij.

James, de Australische jongen uit onze kamer, bleek slechts 16 jaar, zomaar gestopt te zijn met school halverwege het jaar en hier al 5 weken in het hostel te zitten, niks te doen. Toch raar, want he kostte hier zo'n 35 euro per nacht. Een en ander werd duidelijk toen ik mijn tandenborstel kwam ophalen en hij met een paar gasten bleek te dealen. En dan bleef het niet alleen bij wiet. Wat hier ook al best illegaal is.
Na het tanden poetsen kwam er ook nog een halflege fles Jack Daniels tevoorschijn, die hij in zijn eentje had opgedronken, opgesloten in de kamer.

De volgende dag was het Australia Day, een soort Australische Independence Day, soort Koninginnedag dachten wij, correctie Koningsdag. Overdag naar Bronte Beach geweest, Bondi Beach zou volgens bronnen helemaal vol liggen met 50000 man... De drukte viel mee overdag, het water was wel lekker met golven van wel 3 of 4 meter hoog! Nu merkte je wel dat de zon het grootste gevaar vormt in Australie, zelfs op een bewolkte dag als vandaag verbrand je. Ik dus ook.
's Avonds was het aanzienlijk drukker. Bij de vuurwerkshow in Darling Harbour was het dringen. Ook hier weer was het gehalte Chinezen enorm, maar het is me nog onduidelijk hoe veel van hen hier daadwerkelijk wonen. Originele Chinezen herken je omdat ze geen gel in hebben.

Na drie nachten in een duur hostel (viel eigenlijk mee, eerste twee nachten waren gratis) moesten we op zoek naar iets goedkopers. Dit vonden we in Westend Backpackers een geschikt hostel. De eerste avond meteen al een kakkerlak gezien.
Zondag, in een zweterig en plakkerig internetcafe, waar iemand was ingehuurd om de onaangename lucht van de World of Warcraftspelers weg te spuiten met luchtverfrissers, kwam Berend er achter dat hij niet op dinsdag, maar op maandag al zou vliegen naar Nieuw-Zeeland. Op zich handig dat hij dat zondag al wist.

Elke dag ben ik hier zo vroeg op, zoals ook nu. Voor 7 uur was ik al buiten, wandelend door de imponerende straten van Sydney, omgeven door brakke zwervers. Die zullen hier wel een duur leventje hebben. Relatief.
Om half 10 moest Berend weg, wat betekende dat onze groep nog maar bestond uit vier mensen. Het regende inmiddels al voor de tweede dag op rij, wat de schoonheid van de stad natuurlijk niet ten goede komt. Gedwongen binnen te blijven maar bezig geweest met het maken van de CV en het zoeken naar werk. Het liefst zou ik hier in de stad werk vinden als barista (koffiemaker), bakker of slager. Het meeste werk is hier te vinden in barretjes en restaurantjes, maar ook veel op het land.

Eindelijk is het hier weer mooi weer. Binnenkort ga ik op surfkamp, het echte chille leven kan dan beginnen!

  • 30 Januari 2013 - 09:36

    Johan Van Der Craats:

    Hey Giel!

    Goed te lezen over de natte stad, dunieuze kamergenoten en 'originele' Chinezen....:-) Mooi ook dat je eerst goed de tijd neemt voor orientatie en chil-achtige bezigheden. Ik merk dat je zelfs Down Under bent aangetakt bij de enkele minuten durende toespraak van onze Moeder des Vaderslands. Reken maar dat 30 april Independence Day -zeer lokaal- stevig wordt overgedaan. Een rol als barista, bakker of kok zie ik je wel oppakken. Je hebt na Appie Heijn en Zeeland natuurlijk een geweldige trackrecord. Heel veel plezier met elkaar en speciale groeten aan je nieuwe kamerkakkerlak!

    kus,
    Johan

  • 30 Januari 2013 - 19:36

    Nel Van Der Craats:

    met je vader heb ik je reisverslag gelezen Michiel. Wat leuk en uitgebreid heb je dit gedaan. Hoop nog veel van je te horen de komende tijd. Jezelf goed insmeren tegen de brandende hitte, maar dat doe je vast wel. Tot een volgende keer, dag Michiel!

  • 30 Januari 2013 - 19:42

    Mirella:

    Hoi Michiel,

    Goed om van je te horen. Wij volgen jullie belevenissen natuurlijk op de voet! Wanneer begint het surfkamp en blijven jullie dan in het hostel waar jullie nu zijn? Mooi dat jullie zo'n goede en gezellige start hebben gehad met de andere groepsgenoten. Het echte chille leven is al begonnen volgens mij!! Kamer delen met iemand die 'dealt', verblijven in een zweterig internetcafé en 's morgens vroeg zwerven door de straten en langs de wolkenkrabbers van Sydney: het spreekt tot de verbeelding!

    Groetjes,
    Mirella

  • 30 Januari 2013 - 21:18

    Eric:

    volgens mij ben je al aardig in het ritme gekomen. Dat vroege opstaan komt door de hoge temperatuur neem ik aan. Ik heb er veel vertrouwen in dat jij met gijs en anders jullie beide apart een aantal leuke dagen......maaden hebben. Missen jullie het comfort van thuis al? Zoals een comfortabel matras en stevig kussen, een bank om gezellig wie is de mol te kijken? Maar de opblaasmatjes zijn natuurlijk bijzonder luxueus, toch? (dan bedoel ik natuurlijk niet de aangename kamertemperatuur) wij missen je al een beetje. Ik snap best dat jij ook (net als ik dat nu kan) je ouders een knuffel kan geven en als je pijn hebt bij mama uit wil huilen. Kortom, ik heb er begrip voor als je je papa, mama en je broertje in dat kleine, saaie Nederland al mist. Ik geef even de gebeurtenissen in Nederland door zodat jij en Gijs niet het gevoel hebben onder een steen geleefd te hebben. 1: ajax heeft verloren van vitesse,2:Koningin Beatrix gaat aftreden en we krijgen Koning Willem ervoor terug.3: de €600 schadevergoeding(die jullie niet vervelend vonden volgens mij in dat luxe hotel waar jullie je net een zakenman voelde) is volgens mij wettelijk verplicht. 4: je krijgt de groeten van Chantal Westrate. Ik had vandaag het eerste uur een frans kst van haar. Morgen heb ik de stuvodag op de hogeschool in utrecht. Dit was het weer voor vandaag

    Groeten Eric

  • 30 Januari 2013 - 21:55

    Henk:

    Ha Michiel,

    Teken van leven from down under. Mooi. Bronte Beach heb je nu dus gehad. Ik hoorde van collega Hetty dat Bondi Beach wel het summum zou moeten zijn van Australisch zwemvertier. Zag ik net op RTL een programma daarover, als een soort Baywatch! Kan me voorstellen dat je daar levend verbrandt. En je goede oude vader had je daar nog zo voor gewaarschuwd!
    Zo'n James lijkt me een type dat we hier in Zeist nog niet hebben meegemaakt. Sydney is dus echt een grote stad.
    Ik hoop dat je slaagt als Barista. Lijkt me mooi van jou een kop koffie te krijgen.

    groeten,
    Pap

  • 31 Januari 2013 - 22:00

    Alet:

    Ha Michiel,
    Pas je onderweg nog een beetje om mijn neef Gijs??
    Dat van die Chinezen en gel vind ik interessant! Chinezen hebben geen gel in, hun haar glimt als vanzelf??
    Ik hoop dat je snel leuk werk vindt! Zet 'm op daar down under!
    Groeten van de Veluwe,
    Alet (tante van Gijs)

  • 24 Februari 2013 - 13:02

    Mirella:

    Lieve Michiel,

    Elke dag kijk ik op je weblog om te zien of er nieuws is van jou uit het verre Australië. Is het mogelijk om een - al is het maar kort - tweede verslag te plaatsen? En een paar foto's? We begrijpen dat je inmiddels in Brisbane bent. Ook een grote stad. Leuk! Wíj zijn daar nog nooit geweest! Het zou zo leuk zijn om wat van je te zien en te horen! Het zit tot nu toe niet mee met het vinden van werk, horen we, dat heb ik zelf ook weleens aan den lijve ondervonden. Misschien is een Whooff-adres een optie voor een tijdje, dat is in elk geval kosten-neutraal. En doe je misschien contacten op met mensen die je weer verder kunnen helpen... maar je hebt meer mogelijkheden... het gaat je vast lukken! Opeens kan er iets zijn waar je zo inrolt. Je bent een jongeman met veel talenten dus ik heb er alle vertrouwen in.

    Hartelijke groet uit een besneeuwd Apeldoorn!
    Dag dag Mirella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michiel

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 13459

Voorgaande reizen:

22 Januari 2013 - 22 Juli 2013

Down Under

Landen bezocht: